Friday, January 28, 2011

بررسي شرايط پناهجويان زن در سوئد و دلايل خروج از ايران، گفتگوي مينوهمتي با پريسا پرويزي Mino Hemati Interviews Parisa Parvizi Asylum seeker in Sweden



Fenomenet med våld I hemmet i vårt land kommer att göra många kvinnor att fly från sitt land (IRAN) och jag var i detta fall ett offer för dessa avvikelser. Jag kunde inte acceptera ojämkligheten mellan män och kvinnor ,därför jag var tvungen att fly. Ni vet att män har makt i Iran och det har blivit ett fundamentalist kultur där, denna kultur har trängts in i mitt privat liv även påverkade min personlighet, jag var tvungen att alltid lyda min man som en slav. Att vara muslem i Iran är obligatoriskt, man kan inte välja sin religion, annars bestraffas man med döden, jag vill be att alla mänskliga organisationer, alla berörda svenska myndigheter, att titta på vår fall med högsta grad kännedom om iranska regimen och hur dem behandlar oss kvinnor därför vill jag inte få ett "nej" från invandrarverket. Vi kräver den minsta lilla rättigheter som alla andra människor vill verkligen ha, och den är trygghet och att leva i ett fritt land.
بررسي شرايط پناهجويان زن در سوئد و دلايل خروج از ايران، گفتگوي مينوهمتي با پريسا پرويزي

No comments:

Post a Comment